Sabaidee Laos 3 - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Arjan, Nicolette en Sifra - WaarBenJij.nu Sabaidee Laos 3 - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Arjan, Nicolette en Sifra - WaarBenJij.nu

Sabaidee Laos 3

Door: Arjan en Nicolette

Blijf op de hoogte en volg Arjan, Nicolette en Sifra

25 December 2015 | Laos, Luang Prabang

Gelukkig hadden we een prima chauffeur en na 4 ½ uur stoppen we ergens in de stad. Dit is ook altijd een verrassing waar t is. Onze lodge ligt dichtbij dus lopen we er met onze rugzak naartoe. De ontvangst is hartelijk. Het hotel is basic, ziet er leuk uit en is heerlijk midden in de stad. Night market om de hoek en leuke eettentjes. Fijn om hier een weekje te zitten. De eerste dag verkennen we het dorp. Ziet er leuk en gezellig uit. Er lopen regelmatig monniken op straat. Er zijn hier veel tempels waar jongens vanaf een jaar of 10 een aantal jaren doorbrengen als monnik. Arjan staat de volgende dag om 05.30 uur op. Elke ochtend begint rond dit tijdstip de aalmoezen ceremonie waarbij de monniken door de straat lopen en eten ontvangen van de mensen. Inmiddels blijkt dit ook vooral uitgegroeid te zijn tot een toeristisch fenomeen en worden minibussen met toeristen aan gevoerd om te kijken. Je kunt een mandje met allerlei verpakte koekjes etc. kopen die je aan de monniken kunt geven. Heel grappig om te zien dat de monniken regelmatig hun mand weer in een bak legen en vooral de koekjes er weer uitgooien. Wordt waarschijnlijk weer verkocht aan de volgende toerist.... s Middags hebben we een fiets gehuurd. Met Sifra achterop, vastgebonden aan Arjan met een sjaal en fietsen we in de omgeving en langs de Mekong. Leuk. Met een houten kont van het zadel relaxen we eind van de middag nog wat. S Avonds eten we ergens in een lokaal restaurant. Veel rijst of noodles met groenten, kip, loempia’tjes etc. Blijkbaar is de hygiene redelijk want we zijn er niet ziek van geworden gelukkig. Heen en terug lopen we over de night market die om een uur of 5 in de avond begint. Veel t-shirts, tassen, sjaals, knuffels en andere toeristenmeuk. Erg verleidelijk maar we weten ons te beperken tot een tot een t-shirt en een tas. We moeten het ook allemaal weer mee zeulen en India komt er ook nog aan.... De derde dag hebben we een toer geboekt. Met een boot over de Mekong naar de Pak Ou Cave. De Cave/grot vinden we niet echt interessant, veel Boeddha beeldjes in een grot waar je uiteraard weer extra voor moet betalen. Ze slaan hier wel overal geld uit valt ons op. Voor elke grot, waterval of tempel moet je betalen.

• 26 December 2015 - 10:39

Siem:

Het ziet er allemaal weer prachtig uit! Mooie foto's! Krijgen jullie daar nog iets mee van Kerst, of gaat het onopgemerkt voorbij? Fijne jaarwisseling, en blijf vooral gezond daar!
    Groeten Siem