India land of many faces and faeces part 2 - Reisverslag uit Agra, India van Arjan, Nicolette en Sifra - WaarBenJij.nu India land of many faces and faeces part 2 - Reisverslag uit Agra, India van Arjan, Nicolette en Sifra - WaarBenJij.nu

India land of many faces and faeces part 2

Door: Arjan en Nicolette

Blijf op de hoogte en volg Arjan, Nicolette en Sifra

12 Januari 2016 | India, Agra

Wij weten eigenlijk niet zo goed wat we hier nog een extra dag moeten doen. Voor Indiërs is het blijkbaar een waar shoppers paradijs met veel kleding, tassen, sjaals (goh die hadden we nog niet gezien....) etc etc. We besluiten de volgende dag in de ochtend nog een keer naar een ander deel van de bazaar te gaan. S middags blijven we in het hotel bij het zwembad en relaxen lekker. Na Jaipur vertrekken we op 8 januari met 3 tussenstops naar Agra. Onze eerste stop is bij de Galta Ji of monkey tempel. Wat verwaarloosd en vies en inderdaad heel veel apen. Ook hier weer veel bedelaars en mensen die iets aan je willen slijten. We vinden het niet echt een aanrader. De tweede stop is bij Bharatpur, bij een vogelpark. Met de riksja willen we ons een uurtje rond laten rijden. De riksja fietser wil graag 2 uur aan ons slijten en probeert het halverwege nog een keer. Wij houden voet bij stuk dat we maar 1 uur willen. Daarop rijdt hij in redelijk hoog tempo weer terug naar de ingang waar we na driekwartier weer arriveren. We vinden dat hij blij moet zijn met de afgesproken 100 rupee en geven geen fooi hetgeen hij niet zo grappig vindt. Afijn, op naar de laatste stop. Dat is Fatehpur Sikri, een soort spookdorp met paleizen, moskeeën etc overgebleven uit de Mogol periode, 17e eeuw. Prachtig bewaard maar met weinig versiering. Wederom knap hoe ze dit gemaakt hebben. Hierna rijden we door naar Agra waar we vroeg in de avond arriveren bij onze ‘Homestay’. Een leuke Bed and Breakfast. We kunnen mee eten met wat de (vegetarische) pot schaft en maken ons op voor ons bezoek aan het hoogtepunt van de volgende dag. Om 8 uur s ochtends haalt onze gids ons op en gaan we eerst naar de Taj Mahal. Via de oostpoort, gemaakt van rode zandsteen, zien we door de hoofdpoort uiteindelijk de wit marmeren Taj Mahal liggen. Dit prachtige mausoleum werd door shah Jahan uit liefde voor zijn vrouw Mumtaz Mahal gebouwd nadat zij in 1631 in het kraambed van hun 14e kind overleed. Mooi, indrukwekkend, fantastisch om dit wereldwonder te zien. We genieten. Aansluitend brengen we nog een bezoek aan het Agra fort, ook mooi maar minder adembenemend. Valt natuurlijk ook in het niet bij de Taj Mahal.....