Bakshies India 3 - Reisverslag uit Pushkar, India van Arjan, Nicolette en Sifra - WaarBenJij.nu Bakshies India 3 - Reisverslag uit Pushkar, India van Arjan, Nicolette en Sifra - WaarBenJij.nu

Bakshies India 3

Door: Arjan en Nicolette

Blijf op de hoogte en volg Arjan, Nicolette en Sifra

03 Januari 2016 | India, Pushkar

De bloemen kun je in het meer gooien. Vanaf het dak van het hotel kunnen we goed het meer zien en de ‘ghats’ de plekken met treden naar beneden naar het meer waar mensen bloemen in het water gooien, baden en rituelen uitvoeren. Mooi. Ook hier vieren ze oud en nieuw. S Avonds is er in de buurt van het hotel wel harde muziek maar niet echt een feest te bekennen. Rond 12 uur zijn er harde knallen en een paar verdwaalde vuurpijlen. Om 1 uur is alles weer stil. Dat was het dan. Op nieuwjaarsdag slenteren we door de straatjes. Heel veel mensen willen op de foto met Sifra, tot vervelends aan toe. Ook raken ze haar vaak aan wat goed bedoeld is maar wij niet zo prettig vinden. We kijken nog bij een ghat en luieren s middags wat op de kamer. Tot nu toe gaat alles gelukkig goed met ons. Omdat er veel vegetariërs zijn in India is er veel keuze. Heerlijke curry’s, korma, dahl (linzen) etc. We hebben het vlees nog niet gemist. Na deze paar dagen merken we dat we ons er aan storen dat iedereen overal geld (bakshies) wil. Voor het papiertje dat het krijgt bij de wc (in een restaurant waar je net hebt gegeten nota bene), degene die je kamer schoon maakt wil een fooi en staat je op te wachten, de gids, de chauffeur, in het restaurant staan ze naast je tafel op de fooi te wachten en voor 2 flesjes cola vraagt de ober ook een tip (terwijl je al extra ‘service charge’ moet betalen) etc. Het stuit ons tegen de borst dat mensen hier vaak (te) weinig betaald krijgen en afhankelijk zijn van een fooi. Eigenlijk willen we dit systeem niet in stand houden en moet men werknemers beter betalen.... Maar ja, aangezien wij het nu niet gaan veranderen toch maar die fooi. Morgen op naar een nieuwe plek en hebben we een lange reis naar Udaipur.

• 03 Januari 2016 - 17:25

Kim:

Hallo daar! Alsnog de beste wensen voor 2016! En toch een klein beetje oud en nieuw gevierd dus:) Wat een bijzonder land als ik het zo lees... Wat een indrukken ook allemaal! Het vegetarisch eten lijkt mij inderdaad verstandig, maar ook lekker. Ik hoop dat jullie fit blijven! Genoeg te zien en te beleven daar! Af en toe ook even mediteren he :))
    Veel plezier deze laatste paar weken alweer, helaas...
    Geniet! liefs Kim

• 04 Januari 2016 - 12:31

Mariëtte:

Nog de allerbeste wensen voor aankomend jaar.
    Ik denk dat jullie de rest van 2016 nodig hebben om alle indrukken en avonturen te verwerken.
    Wat een prachtige kleurrijke foto's, geschikt om aan de muur te hangen!
    Nog veel plezier in de laatste etappe, Mariëtte

• 05 Januari 2016 - 10:05

Siem Voogt:

Eerst wens ik jullie het allerbeste voor het nieuwe jaar! Wat jullie beschrijven lijkt mij een compleet andere wereld. Druk en hectisch, maar toch ook interessant. Leuke foto's weer! Blijf gezond en nog veel plezier!

Groeten Siem

• 05 Januari 2016 - 11:58

Juf Jantine:

Hoi meester Arjan,

Wat leuk om de verhalen weer te lezen! We hebben begrepen dat uw reis er bijna opzit, dat is niet alleen jammer voor u maar ook voor ons :).

Frans: was de tempel op een van de eerdere foto's echt van goud? Kijkt Sifra verbaast als ze mensen in een andere taal hoort praten?
    Alicia: vond Sifra het leuk om met andere mensen op de foto te gaan?
    Wendy: vindt u het jammer dat u al naar huis gaat?
    Bo: wat is het leukste land dat u bezocht heeft?

Dat was het voor vandaag. Wij wensen u nog hele fijne dagen toe!!!

Groetjes van groep Blue
    ps. we zouden het leuk vinden als u een keertje bij ons in de klas komt vertellen, wanneer u weer terug bent....